Nemilosrdni gadovi

Horori iz bračnog života

gone-girl-007

Nestala / Gone Girl, SAD, 2014., triler, 149 min
Redatelj: David Fincher
Uloge:  Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris, Tyler Perry, Carrie Coon, Kim Dickens, Emily Ratajkowski

Amy i Nick prekrasan su mladi par kakvog bi Story ili Glory jedva dočekali objaviti na naslovnici, s blaziranim osmjesima i naslovom „Naših pet godina sreće“ ili možda ipak „Naša fatalna privlačnost“. Naravno, u slučaju ovog potonjeg, aluzija na istoimeni film o prevari i osveti, uredništvu bi se potkrala sasvim slučajno, ali i posve simptomatično. Naime, vjerojatno su kupci ovih časopisa posljednji romantici koji još vjeruju u ljubav na prvi pogled, bračnu sreću do kraja života i slične narative koji ih na tjednoj bazi zasipaju s naslovnica. Međutim, iza te hipetrofirane medijske produkcije sreće nerijetko se kriju priče koje su žanrovski bliže hororu nego bajki. A baš je tako nekako i s filmom o gore spomenutima Amy i Nicku, „Nestala“ doduše također govori o sintagmi kojom bajke obično završavaju, „živjeli su sretno do kraja života“, međutim izostavlja riječ „sretno“.

Fatalni Affleckov osmijeh

Riječ je o adaptaciji izvrsnog romana Gillian Flynn koji je prije dvije godine dogurao do statusa bestsellera New York Timesa, a koji je svojedobno književnim kritičarima zadao jednako muke kao i sada filmskima, sve tamo od „Psiha“ nije se pojavio film u kojemu spoileri igraju tako važnu ulogu i pojavljuju se tako rano te dosta otežavaju pisanje o njemu. Ali pokušat ćemo. „Nestala“ započinje kao klasičan krimić, na petu godišnjicu braka Nick (Ben Affleck) nalazi otvorena vrata od kuće, tragove borbe u dnevnom boravku, a njegove supruge Amy (Rosamund Pike) nema. Započinje policijska potraga, a kako to već u ovakvim slučajevima obično biva, muž je uvijek prvi na listi sumnjivaca. Nicku ne pomaže niti karakter dobrog momka iz susjedstva koji se svima želi dopasti pa mu pobjegne poneki smiješak kad je najmanje prikladno, što je okidač za medijsku hajku u kojoj ima rezerviranu ulogu glavnog negativca. Paralelno s istragom nad nestalom Amy, film nam u specifičnoj „on kaže, ona kaže“ formi razmotava cijelu povijest odnosa ovog samo na površini idealnog para, upoznavanju, prvom romantičnom poljupcu u oblaku šećera u prahu, nestašnim seksualnim pustolovinama u gradskoj knjižnici, bizarnoj prosidbi, prvoj Potrazi za blagom, kvizu koji Amy tradicionalno priređuje Nicku za godišnjice braka ispitujući serijom zagonetki njegovu privrženost i međusobno poznavanje. A zatim slijede i oni također uobičajeni životni obrati, otkazi koje su oboje dobili u novinama u kojima su radili, bolest Nickove majke i selidba iz New Yorka u Missouri, zatim otvaranje bara, Nickovo sve izraženije zanemarivanje supruge, nevjera i, konačno, njezin strah od njega. Pravi naslov na onoj naslovnici s početka teksta trebao bi glasiti: „Od bajke do horora u svega pet godina“.

Gillian Flynn jedna je od zanimljivijih novih spisateljica žanrovske literature, i sama je poput svojih junaka dobila otkaz u novinama (Entertainment Weekly) da bi izlaz potražila u pisanju. Kod nas su prevedeni njezin prvi („Oštri predmeti“) i treći roman („Nestala“) i oba su izvrsna. Smješteni u autoričin rodni Missouri donose zanimljivu spregu autoričinog modernog pop senzibiliteta uklopljenog u konzervativno okruženje američkog srednjeg zapada koji postaje tamnica bračnog para sviklog na dinamičniju i intelektualno izazovniju sredinu poput New Yorka. Ipak, nije depresivni Missouri najveći krivac za crnilo koje će proključati iz doma Amy i Nicka, razlozi su obično mnogo složeniji, a sežu sve do roditelja, u ovom slučaju Amynih, autora književnog dječjeg serijala „Amazing Amy“, o djevojčici koja predstavlja idealiziranu verziju žive Amy. „Pa oni su plagirali tvoje djetinjstvo“, reći će Nick kad shvati o čemu je riječ, no serijal je zapravo poslužio da ukaže Amy na njezine nesavršenosti, što je naravno perfektan način za odgajanje mladog sociopata, dok je brak tek toplo gnijezdo u kojemu će se on, odnosno u ovom slučaju ona, fino razviti.

Galerija sociopata

Nije čudo da se za roman zainteresirao upravo David Fincher koji je zahvaljujući filmovima poput „Sedam“, „Igra“, „Klub boraca“, „Zodiac“, „Društvena mreža“ i „Muškarci koji mrze žene“ zaslužio titulu najvećeg portretista sociopata našeg doba. Istovremeno, Fincher se pokazao i kao jako pouzdan kad je riječ o adaptacijama književnih predložaka („Klub boraca“, „Muškarci koji mrze žene“); svatko tko je ikad doživio razočaranje filmom nakon što je pročitao dobru knjigu, zna koliko je to zahtjevan posao. Naime, roman od primjerice 400 stranica (koliko otprilike ima „Nestala“) potrebno je svesti na stotinjak, i pri tome ne ispustiti nijedan važniji fabularni rukavac ili lik. Čudo jedno kako to Fincheru uspijeva, niti ovaj put neće biti prigovora od fanova romana, čak je i završnica ostala vjerna romanu usprkos nagađanjima da je promijenjena, no na račun te adaptatorske pregnantnosti, ipak se nešto mora i žrtvovati. Naime, za razliku od, primjerice, „Kluba boraca“ koji se doima kao posve autorski Fincherov film, posljednja dva filma, „Muškarci…“ i „Nestala“ podsjećaju na školske vježbe pa na kraju filma čovjeku dođe da kaže: „Bravo Fincher, petica iz izražajnog čitanja“. Naime, od redatelja Hitchcockovih kapaciteta ipak očekujemo nešto više od kompetentne interpretacije. Međutim, iako ne spada u sam vrh njegova opusa, „Nestala“ ipak predstavlja kremu suvremene američke produkcije i bez problema će ući u kanone suvremenog bračnog horor filma, rame uz rame s Hitchcockovom „Sumnjom“, „Ratom Roseovih“ ili „Fatalnom privlačnosti“.

gone-girl-11

Fincherova redateljska elegancija i ovdje je očigledna, no forte „Nestale“ ipak je u fokusiranosti na likove i jako dobroj podjeli uloga, s tek jednim većim miscastingom. Ben Affleck kao dobronamjerni, ali flegmatični i neodgovorni momak iz susjedstva prvoloptaški je ali jako točan izbor, Rosamund Pike je najugodnije iznenađenje filma kojoj oni zagriženiji već predviđaju i Oscara, što se ipak čini kao pretjerivanje, dok je najslabija karika Neil Patrick Harris u za uvjerljivost filma prevažnoj psihopatskoj ulozi Amyna prijatelja-ljubavnika iz djetinjstva. Pravi su užitak, međutim, brojni sporedni likovi, poput Nickove sestre Margo koju igra televizijska glumica Carrie Coon, briljantni Tyler Perry u ulozi odvjetnika ili pak Kim Dickens kao mudra policajka Boney. Ukratko, „Nestala“ je film koji se temelji na sretnom spoju originalne i slojevima bogate priče, promišljenom castingu i redatelju koji zna iskoristiti potencijale materijala. Još prije desetak godina zvali bi ga holivudskim mainstreamom, danas je to čisti eksces dobrog filmskog ukusa i elegancije. (BEN AFFLECK DRUGI PUT U LOVU NA AMY 7,5/10)

Lažljivi pripovjedači

U čuvenoj knjizi razgovora Francoisa Truffauta s Alfredom Hitchcockom potonji se posuo pepeom radi nesmotrenog postupka koji je izveo u filmu „Trema“ („Stage Fright“, 1950.), a riječ je o retrospekciji glavnog lika (Richard Todd) za koju se na kraju filma ispostavilo da je bila lažna. Iako gledatelji inače nemaju problema prihvatiti (često i na vrijeme raspoznati) kad likovi lažu, retrospekciji koja prikazuje kako se nešto dogodilo u filmu bespogovorno vjerujemo pa je Hitchcockov postupak doživljen kao jeftino zavaravanje gledatelja, a sam film i danas je među fenjerašima Hitchova opusa. Sa sličnom se zamkom suočio i David Fincher u „Nestaloj“, ali ju je riješio mnogo bolje od Hitchcocka. Upravo činjenica da u ovom slučaju imamo posla ne s jednim već dva nepouzdana pripovjedača mnogo mu je olakšala stvar. Iako oni nisu postavljeni kao pripovjedači dviju dijametralno suprotstavljenih istina, naime Amyna priča uglavnom se tiče prošlosti, a Nickova aktualnih događaja, čak i tako upotrebljena dvostruka naracija dala je gledatelju svijest o relativnosti istina kojima svjedoči, a Fincher je pak sa svoje strane suptilnim filmskim postupcima, načinom kadriranja, osvjetljenjem i korištenjem glazbe, gledatelju olakšao snalaženje u ovoj kakofoniji lažnih priča.

Foto/video: 20th Century Fox
Igor Tomljanović
"Ne postoje pravila za snimanje filmova, ali postoje grijesi. A kardinalni grijeh je biti dosadan." Frank Capra

4 Comments

  1. Pingback: “Nestala” ostala na broju 1, “Dracula” otupio očnjake - Nemilosrdni gadovi

  2. Pingback: PRVA FOTKA: Ben Affleck u trileru „Nestala“ - Nemilosrdni gadovi

  3. Buhowsky

    31. listopada 2014. at 09:17

    Ovo “Nestala” iz naslova bi trebalo biti “Nestao”, jer se to upravo dogodilo Davidu Fincheru. Kao redatelj s vlastitim rukopisom, on je nestao. Ovo jest film Davida Finchera, ali nije Fincherov ili fincherovski. Sve prikazano u ovom filmu već ima u TV produkciji. (Često puno bolje snimljeno i predočeno.) Ovo djeluje kao kao film koji je režirao i producirao Ben Affleck, ništa loše, ali i ništa posebno.

  4. Pingback: Prizori iz bračnog života umirovljenika - Nemilosrdni gadovi

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

CAPTCHA Image
Play CAPTCHA Audio
Reload Image