Nemilosrdni gadovi

Rock zvijezda, producent, njegova kćer i njezin ljubavnik

biggers-splash-005

Rasprskavanje / A Bigger Splash, Italija, Francuska, krimi drama, 125 minuta
Redatelj: Luca Guadagnino
Uloge: Tilda Swinton, Matthias Schoenaerts, Ralph Fiennes, Dakota Johnson, Corrado Guzzanti, Alessandro Ferrara, David Maddalena, Aurore Clement, Lily McMenamy

„Rasprskavanje“ Luce Guadagnina (u originalu „A Bigger Splash“) jedan je od onih rijetkih filmova s repertoara (bilo festivalskog ili kino) kojeg je gotovo nemoguće ugurati u neku od standardnih, često upotrebljivanih ladica, pogotovo u zadnje vrijeme. Ova slobodna adaptacija erotskog krimića Jacquesa Deraya iz 1969. „Bazen“ (s kojim se prije desetak godina pozabavio i François Ozon), s Alainom Delonom i Romy Schneider u glavnim ulogama, istovremeno je i art film i krimić, a zapravo nije ni jedno ni drugo.

No, krenimo od početka. Glavni likovi filma čine erotski četverokut – poznata rock pjevačica Marianne Lane (Tilda Swinton kao ženska verzija Davida Bowieja) i njen dečko fotograf Paul (u zadnje vrijeme popularni Belgijanac Matthias Schoenaerts) na ljetovanju su na pučinskom talijanskom otoku Pantelleria (inače, u blizini je dva svoja filma snimio Roberto Rossellini), kad im se iznenada javi njen bivši dečko, Harry Hawkes (Ralph Fiennes u ulozi života), muzički producent. On ih posjećuje u pratnji svoje kćeri Penelope (bezlična Dakota Johnson), prema kojoj se često ponaša kao da mu je nova, mlada ljubavnica. Svi zajedno će na otoku provesti nekoliko dana, u kolopletu sunca, hrane, partijanja, buržoaskog preseravanja, seksualne napetosti (što između dvoje bivših ljubavnika, što između fotografa i Penelope) i ljubomore, dok situacija neće eskalirati u pravom Patricia Highsmith stilu.

Nije da Ralph Fiennes dosad nije imao prilike pokazati da je izvanredan glumac. Iako je njegov proboj na scenu u „Schindlerovoj listi“ i (posebno) „Engleskom pacijentu“ ovom kritičaru bio vrlo problematičan (da ne kažem antipatičan), dosta godina kasnije zabljesnuo je ulogom mafijaškog šefa u sjajnom „In Bruges“, a onda to ponovio u ulozi gospodina Gustave H.-a, katalizatora svih događanja u Wes Andersonovom „The Grand Budapest Hotelu“. No, „Rasprskavanje“ je nešto sasvim drugo. To je gotovo dvosatni show Harrya Hawkesa, ubojito šarmantnog propalice, koji je istovremeno potpuno nepodnošljiv u svojoj nestabilnosti i strahovito privlačan zbog svoje elokvencije, inteligencije i duhovitosti. Takvog lika nije nimalo lako utjeloviti, no Fiennes to radi naizgled bez po muke. On u filmu puno priča, stalno provocira, čak i pjeva, ali i pleše, a highlight je svakako scena u kojoj to radi uz „Emotional Rescue“ Rolling Stonesa, koja će ući u antologiju tjelesnih ludosti na velikom platnu. Poslovično osebujna Tilda Swinton, očekivano, nije ništa slabija od Fiennesa, no u ovom slučaju, s obzirom da joj je lik koji igra nedavno operirao glasnice, glumi uglavnom šapćući, što filmu dodaje na bizarnosti. Navodno je čak redatelju Guadagninu, kad ju je zvao da bude u „Rasprskavanju“ (glumila je i u njegovom prošlom filmu „I Am Love“, koji je čak i koproducirala), rekla da će pristati samo ako ne mora govoriti u filmu, jer ‘osjeća da u ovom trenutku u životu nema što za reći’.

Nažalost, drugo dvoje glumaca ne mogu pratiti ovako visok nivo izvedbe. Matthias Schoenaerts je, kao i inače, drven k’o nabildana daska (nije baš jasno što bi Tildin lik radio s njim u životu, osim u krevetu), a Dakota Johnson nema potrebnu dozu seksipila da bi situacije s njom zaista dovele do neke senzualne napetosti. Glavni razlog zbog kojeg je i upala u film je, po Guadagninovim riječima, zato što je unuka Tippi Hedren, a on se, što je vrlo očito i iz samog filma, osim na Highsmith i Rossellinija jako pali i na starog Hitcha.

Također, sama radnja, pogotovo njen rasplet, prilično je bezvezna, kao i ton filma koji se iz vrckavo nadjebavajućeg na kraju pretvori u smrtno ozbiljan. No, s obzirom na (filmsko) vrijeme u kojem se nalazimo, plemeniti promašaj treba cijeniti više od solidnog ziheraštva.   (6,5/10)

biggers-splash-003

Foto/video: Frenesy Film Company

Tekst je objavljen uz potporu Fonda za pluralizam Agencije za elektroničke medije i Hrvatskog audiovizualnog centra.

Ivan Ramljak
„Every man should pull a boat over a mountain once in his life“, Werner Herzog

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

CAPTCHA Image
Play CAPTCHA Audio
Reload Image