Nemilosrdni gadovi

Uzbudljivih posljednjih 8 minuta Jakea Gyllenhaala

source-code

Izvorni kod / Source Code, SAD, 2011., SF triler, 93 min.
Režija: Duncan Jones
Uloge: Jake Gyllenhaal, Michelle Monaghan, Vera Famiga, Jeffrey Wright

Nakon prekrasnih snimki čikaških nebodera u uvodnoj špici filma, redatelj Duncan Jones ne trati nam dugo vrijeme već naglo stišće papučicu gasa i kamerom nas ubacuje u jureći vlak u kojemu se Jake Gyllenhaal budi ne znajući tko je i kako se tu našao, dok ga djevojka preko puta zove pogrešnim imenom. Ne pomaže čak niti pogled u ogledalo, jer i tamo ga dočekuje tuđe lice, a pokušaj da shvati svoj novi identitet prekida spektakularna eksplozija.

O čemu se radi?

„Izvorni kod“ temelji se na znanstvenom postignuću, svojevrsnom kvantnom skoku koji nam omogućuje da sačuvamo posljednjih osam minuta memorije preminulog te da uđemo u nju i istražimo je. Zrakoplovni kapetan Colter Stevens prvi će iskušati tu inovaciju američkih službi kako bi ušao u svijest jednog poginulog profesora i proživljavajući njegovih posljednjih osam minuta u vlaku za Chicago pokušat će otkriti terorista te na taj način spriječiti njegovu sljedeću akciju. Budući da samo jedan ulazak neće biti dovoljan, Stevens će morati ponoviti ovaj poduhvat u više navrata, svaki put otkrivajući nove pojedinosti, ne samo o teroristu već i o vlastitoj sudbini.

Zašto gledati?

Bazična dosjetka „Izvornog koda“ doista ima potencijala za dobru zabavu, a ovo svojevrsno virtualno skakanje kroz vrijeme najlakše je opisati kao triler verziju „Beskrajnog dana“ („Groundhog Day“), no umjesto cijelog dana glavni junak ponavlja tek osam minuta. Scenarij Bena Ripleyja zapravo je iskoristio svima nam poznati dramaturški kod video igara u kojem svaku misiju ponavljate onoliko puta koliko je potrebno da prijeđete na višu razinu. Isto radi i Jake Gyllenhaal, oboružan iskustvom iz prethodnih osam minuta, svaki sljedeći ulaz koristi za napredak u istrazi, no kako je ovdje ipak riječ o filmu a ne o video igri, stvari se zakompliciraju i na emotivnoj razini, kako u virtuali (sa simpatičnom djevojkom preko puta), tako i u stvarnosti (s vojnom zapovjednicom). Uz originalni koncept, treba priznati da mladi redatelj iznenađujućom vještinom orkestrira zbivanja u filmu i uspijeva izbjeći zamor zbog ponavljanja istih osam minuta, svaki ulazak donosi nove događaje, novi ritam, novi obrat i ne ostavlja vremena za dosađivanje.

Zašto ne gledati?

Redatelju je iznimno važno postići frenetični ritam, odnosno dojam da film piči poput vlaka, zbog još jednog razloga, kako gledatelj ne bi stigao razmišljati o svim mogućim implikacijama ove šarmantne znanstvene besmislice. To mu uglavnom i uspijeva, no svaki pravi ljubitelj SF-a prije ili kasnije stići će raskrinkati sve dramske rupe koje su dosta vješto zamaskirane dinamičnim zbivanjima.

Glumački sektor?

Iako se efekt „Izvornog koda“ temelji na originalnoj SF premisi i vještoj režiji koja u vrlo malo vremena i prostora postiže natprosječne efekte, sve bi to bilo uzalud bez jakog glumačkog trojca na čelu s Jakeom Gyllenhaalom koji ima taj potencijal da akcijskom junaku udahne točno onoliko duše koliko je potrebno da upitanost o smislu života ne postane prekičasta. Šarm filmu nedvojbeno daje i Michelle Monaghan, zgodna cura preko puta, no dežurna kradljivica scena ovaj put je izvrsna Vera Famiga čija progresija od hladne časnice-činovnice do nježne majčinske duše daje filmu emociju koja nedostaje mnogim sličnim ostvarenjima koja se oslanjaju isključivo na inteligentan koncept.

Dakle…

„Izvorni kod“ neosporno je osvježavajuć doprinos sve neoriginalnijem znanstveno-fantastičnom filmskom mainstreamu i pravi užitak za sve koji od SF-a traže nešto više od specijalnih efekata. Za redatelja Duncana Jonesa ovo je pak nadasve uspjela stilska vježba i dobar početak filmske karijere, no da bismo ga prestali predstavljati sinom Davida Bowieja, malim Zowiejem, trebat će ipak nešto više od toga. (PAMETNA ZABAVA 7/10)

Net.hr, 2011.

Igor Tomljanović
"Ne postoje pravila za snimanje filmova, ali postoje grijesi. A kardinalni grijeh je biti dosadan." Frank Capra

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

CAPTCHA Image
Play CAPTCHA Audio
Reload Image